שירותי קבורה בירושלים

כאשר אדם קרוב אלינו נפטר, מלבד ההלם והצער יש גם סידורים שצריך לעשות. יש להודיע לצוות רפואי שיגיע בהקדם למקום הפטירה, יש להוציא תעודת פטירה, לארגן את סידורי הלוויה, לבחור מצבה ולבצע את כל מה שדרוש כדי לתת כבוד אחרון למת. אבל מה עושים במידה וצריך לבצע קבורה בירושלים? הנה כמה צעדים חשובים:

בחירת בית קברות

בירושלים יש כמה בתי קברות ציבוריים ביניהם: גבעת שאול, בית הקברות סנהדריה, יש בית קברות בהר הזיתים (אליו צריך להגיע עם ליווי של מאבטחים), ובתי קברות השייכים לישובים ומושבים, קיבוצים וכפרים. במידה ואתם יודעים מראש באיזה בית קברות יקבר המת: כדאי ליצור קשר עם חברת מצבות בירושלים שתבצע את ההכנות הדרושות כמו לקיחת מידות למצבה, בחירת האבן, חריטות דרושות וכולי. שלבים אלה של בחירת מצבה נעשים בדרך כלל לאחר מסע הלוויה. חברת מצבות תסייע למצוא ניסוח תיאור מתאים למנוח, לעטר את המצבה, להוסיף בית נר והיא זאת שתתקין את המצבה על הקבר במועד של עד 30 ימים מרגע הקבורה.

מה עושים כשאדם נפטר?

במידה ואדם נפטר בבית ולא במוסד רפואי, יש לחייג למד"א או לרופא כדי שהצוות הרפואי יקבע את המוות ויוציא תעודת פטירה. חשוב לבקש מהצוות הרפואי סיכום רפואי כדי להודיע לרשויות על הפטירה. בעת הגעת פרמדיק למקום יוציא הצוות טופס הכרזה על מוות עם פרטי הנפטר. בירושלים קיימים 'חברה קדישא' שהם צוות שמבצע את כל התהליך מהבאת המת לבית העלמין, עד לקבורה בפועל. הצוות של חברה קדישא יפנו את הנפטר ויעבירו אותו לבית העלמין או יסייעו לשמר את הנפטר עד הקבורה עצמה. בעת פטירה בבית החולים יספק לכם הצוות הרפואי הדרכה לגבי הדרך לקבל טפסים מתאימים ולהעביר את הנפטר לבית העלמין.

זכאות לקבורה ללא תשלום

תושבי ירושלים ותושבים מחו"ל שנפטרו בעיר זכאים להיקבר בחלקות השייכות לחברה קדישא כמו בהר המנוחות של גבעת שאול, בהר הזיתים, בחלקת סנהדרין וכולי. הקצאת החלקה, העברת הנפטר לבית העלמין, הקבורה עצמה – כולם נעשים ללא תשלום עבור תושבי ירושלים שלא קנו חלקה מראש. מי שקנה חלקה או פנה לחברת קבורה פרטית יצטרך לשלם על כל התהליך כמו הוצאות לוויה וקבורה על פי העלויות של חברת הקבורה הפרטית. במידה והקבורה נעשית באמצעות חברה קדישא המשפחה תוכל לקבור את הנפטר על פי חלקות המוגדרות על ידי המוסד לביטוח לאומי אשר משלם את ההוצאות. מי שירצה לקבור את המת בקבורת על יצטרך לשלם 1,800 שקלים.

מודעת האבל

כעת יש לכתוב ולהדפיס מודעת אבל. מודעות כאלה הן בעלות פורמט קבוע של דף לבן A4 עם מסגרת שחורה וכיתוב שחור. בפרטים יש לכתוב שורת פתיחה, לציין את שמו של המנוח, את מועד הלוויה ואת המקום שיושבים בו שבעה. יש את מי שמציין תארים של המנוח כמו ד"ר וכולי ופרטים כמו הסטטוס המשפחתי, בן להורים, אב, סב וכולי.  את המודעה יש לפרסם במקום המגורים של הנפטר.

מסע הלוויה

כעת מגיע מסע הלוויה שיתנהל ע"י חברה קדישא. בזמן שכל האבלים יגיעו לבית העלמין, יצטרכו רק הילדים או הקרובים ביותר לנפטר להכנס לחדר ההכנה של המת לקבורה ולזהות את הנפטר. לאחר מכן יסיעו הקברנים את גופתו של המת לחלקה ושם יטמנו את המנוח לעד. רצוי לכתוב כמה מילים בעת מסע הלוויה ולהקריא אותם לאבלים על מנת לספק נחמה. בין היתר יקראו הצאצאים של הנפטר תפילות אשכבה מתאימות.