אכילת בשר ביהדות

אכילת בשר על סוגיו השונים היא חלק בלתי נפרד מהתזונה של רוב האנושות עוד משחר ההיסטוריה ולא במקרה. בבשר יש חומרים חשובים לבניין ותפקוד הגוף. הוא מהווה מקור טוב לחלבונים המהווים את אבן הבניין של גופנו. כמו כן, יש בחלק מסוגי הבשרים שפע של ברזל אשר נדרש להובלת החמצן בכדוריות האדומות ובנוסף לוויטמינים אחרים, הוא מקור כמעט יחיד לוויטמין 12B החיוני לתפקוד הגוף. למעשה, מקורות אחרים של אותו 12B כמו ביצים וחלב כמעט אף פעם אינם מספיקים לספיגה בכמות מספקת בגופנו. צריכת בשר מעלה כיום גם שאלות שונות. אמנם שאלות אלו מועלות על ידי מיעוט קטן באוכלוסייה, אבל ניכר שהוא זוכה לתהודה רבה. כך מגיעות אותן שאלות ותהיות מוסריות גם אל הציבור שומר המסורת והמאמין וגורמות לו לחזור אל המקורות ולבדוק את יחס היהדות לאכילת בשר. במאמר הזה ננסה להביא מעט מאותם מקורות. ראשית, בכדי לא להשאיר אתכם במתח נציין שאכילת בשר היא רצויה, מקובלת ואפילו מומלצת במקורות היהודים. אלו הבינו כנראה את החשיבות של בשר לתפקוד הגוף ומצאו פתרונות לשאלות המוסריות סביב הנושא.

בשר איכותי כחלק מתזונה בריאה

כפי שציינו, לבשר טרי ואיכותי יש חשיבות ראשונה במעלה לתפקוד מיטבי של גופנו. עם העלייה ברמת החיים אנחנו מציבים דרישות גבוהות יותר בכל התחומים כולל בנושא המזון שאנחנו צורכים. ניתן כמובן לרכוש בשר באותו מקום שאנחנו רוכשים מוצרי מזון אחרים כלומר בסופר. בשביל מי שיודע להעריך איכות, זה לא מספיק טוב, הוא יקנה את הבשר שלו באטליז בוטיק בו הוא יודע שהבשר הגיע רק מנתחים מובחרים ועבר תהליכי עיבוד, כגון עישון או יישון, מוקפדים ואיכותיים. לזה הוסיפו את הדרישה הבסיסית שהבשר יהיה גם בעל כשרות ונשארנו עם בחירה מאד קלה במותג 'מעדני גורמה'. המותג, כשמו כן הוא – שם לו למטרה להביא את תרבות הבשר הכי מתקדמת לצרכן שומר הכשרות. זוהי רשת בפריסה ארצית בה ניתן לקבל את כל מוצרי הבשר כאשר בחלק מהסניפים קיימות אפילו כשרויות מהודרות שונות – בד"צ או אפילו כשרות מרן בית יוסף.

בשר בהלכה

למעשה, אכילת בשר ביהדות היא משהו אשר קיימים סביבו חוקים שונים המסדירים אותו, וגם רבנים מתייחסים לעניין זה לעתים קרובות. יחד עם זאת, היהדות היא בעלת יחס של חמלה על בעלי החיים. רבי יהודה הנשיא למשל נענש בייסורים קשים על שהתעלל בבעלי חיים. במקרה אחר אנו למדים שהאר"י, כאשר נשאל על ידי אישה לגבי עקרותה – יעץ לה להתקין לתרנגולות שלה דרך נוחה לשתות מבלי שיתאמצו או יתייסרו. לאחר שזו ביטלה את ההתעללות בתרנגולות, היא התעברה. יש לנו עוד מקרים רבים של הסדרת השחיטה והיחס לבעלי החיים כך שלמרות שאנחנו אוכלים אותם, אסור לנו לעשות בהם ככל העולה על רוחנו.

נכון הדבר שהייתה תקופה בתנ"ך בה נאסר על אכילת בשר. מאדם הראשון ועד ימי נוח, משך עשרה דורות, היה אסור לאכול חיות. הרב קוק מבחין שדווקא אותם דורות, מכיוון שהתמקדו באידאל מוסרי אחד, הושחתו בכך שחטאו בהרבה אחרים ועל כן בא עליהם המבול. דומה הדבר מעט, אלף אלפי הבדלות, לאדם אחר בהיסטוריה של שנות העשרים שעמד בראש מי שהמיטו על העם היהודי את השואה ומצד שני נהג אותו אדם, יימח שמו וזכרו, לשמור באופן אדוק על צמחונות וערכי טבע 'מתקדמים' ו'מוסריים' לכאורה.

אם כן, אנו למדים שכמו בכל דבר בחיים, התורה מגיעה לעמק השווה ומאזנת בין שתי סוגיות בדרך שהיא גם מוסרית וגם מועילה לחיי האדם: על האדם לאפשר לחיות המשק לחיות חיים ללא התעללות ומצד שני אל לו למנוע מעצמו משהו החיוני לגופו ולרווחתו והוא אכילת בשר.