החלטתם להקים עסק חדש? ובכן, אחד מהנדבכים החשובים ביותר בתהליך הניהול הוא כמובן הנושא של הנפקת חשבוניות וקבלות, במסגרת של ניהול חשבונות. ניהול כמו זה כרוך במעקב אחר כל העסקאות הפיננסיות, רישום בצורה מדויקת וכן תיעוד. כל בעל עסק צריך לדעת להנפיק ולנהל חשבוניות וקבלות, שכן הם מהווים חלק מהותי מהרשומות הפיננסיות, וניתן להשתמש בהן לצורכי זיכוי מס. ניהול נכון של חשבונות יכול לסייע לטובת ניהול המתבצע ברמה הגבוהה ביותר. מה חשוב לדעת אודות ההבדלים בין חשבוניות וקבלות? כל הפרטים בכתבה.

חשבונית עסקה

חשבונית עסקה היא מסמך המשמש לטובת תיעוד של עסקה אשר נעשתה בין שני הצדדים. מדובר בחשבונית הכוללת מידע כגון תאריך העסקה, תיאור של הסחורה או השירותים הניתנים, הכמות והמחיר של כל פריט, כאשר מסמך זה מאפשר להזדכות אל מול רשות המיסים. חשבונית העסקה משמשת כתיעוד משפטי, כאשר הנפקה מתבצעת עוד לפני קבלת השירות, כחלק מאסמכתא לפני ביצוע תשלום. כמו כן, החשבונית מסייעת לשני הצדדים  – גם לבעל העסק וגם ללקוח לעקוב אחר הפעילות הפיננסית, ובהתאם לכך להבטיח כי תשלומים מבוצעים ומתקבלים בזמן הנקוב על גבי החשבונית.

חשבונית מס

חשבונית מס היא סוג חשבונית הכוללת מרכיב של מס ערך מוסף (מע"מ). חשבונית מסוג מהסוג הזה מונפקת על ידי עסקים הרשומים לצורכי מע"מ כמו עסק פטור או חברה, ומשמשת לתיעוד עסקאות הכרוכות במכירת סחורות או שירותים החייבים במע"מ. חשבונית מס כוללת את השם והכתובת של שני הצדדים, תאריך העסקה, תיאור הסחורה או השירותים הניתנים, הכמות והמחיר של כל פריט וגובה המע"מ שעומד נכון להיום על כ-17%. חשבוניות מס בישראל חייבות להינתן במסגרת זמן מסוימת, המשתנה בהתאם לנסיבות העסקה. לדוגמא, בעסקאות מול עסקים יש להוציא חשבוניות מס תוך 14 יום מביצוע העסקה, ואילו בעסקאות עם אנשים פרטיים יש להוציא חשבוניות מס תוך 30 יום, רק לאחר שהתשלום מועבר במלואו.

חשבונית זיכוי

מסמך שמונפק על ידי בית עסק לתיקון חשבונית שהוצאה בעבר. הנפקה של חשבונית זיכוי מתבצעת כאשר ישנה טעות בחשבונית המקורית, כגון תמחור שגוי, כמויות שגויות, או אם במקרה שבו הלקוח החליט לבטל את העסקה, ולהחזיר את הפריטים. חשבונית זיכוי משמשת כחשבונית שלילית בהנהלת החשבונות, המפחיתה את הסכום המגיע ללקוח. היא כוללת את מספר החשבונית המקורית, סיבת הזיכוי, וכן סכום הזיכוי. חשוב להקפיד ולהנפיק את החשבונית בו במקום וכן לשמור את החשבונית.

 

 

קבלה

בישראל חובה על כל בעל עסק להנפיק קבלות על כל עסקה הכוללת מתן של סחורה או שירות, בין אם מדובר בעוסק פטור או בעוסק מורשה. הקבלה צריכה להכיל פרטים כגון תאריך העסקה, השם והכתובת של העסק, וכן מחיר העסקה. כמו כן, הקבלה צריכה להיות בעלת מספר זיהוי ייחודי ואותה נדרש להנפיק בשני עותקים, כאשר עותק אחד יימסר ללקוח והשני נשמר על ידי בית העסק לתיעוד. צריך להנפיק קבלות במהירות ובדייקנות כדי להבטיח שקיפות ולעמוד בחוקי המס מטעם רשות המיסים המקפידה לבחון את הנושא הזה בעת הגשה של דוח שנתי. אי הנפקת קבלות עלולה לגרום לקנסות ולהשלכות משפטיות, ועל כן הקפידו להנפיק את הקבלה מיד.

לסיכום

הסקירה אותה הצגנו לכם כאן היא בעלת משמעות מבחינת ניהול החשבונות. באתר של חברת iCount תוכלו לבצע את תהליך ההנפקה והתיעוד באופן קל ואפילו פשוט, כל זאת באמצעות מערכת מתקדמת בהתאמה אישית.